BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Welcome to My Website

kemestiannya....
aku ikuti kehendaknya...
ku jadi pak turut, menurut kata hati....

menurut langkah-langkah gemalai...
persis tawanan perang....
tak berdaya nak menahan....



Pages

Jul 20, 2011

Sukatan kurikulum baru perlu tanam semangat cintakan negara.

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran harus menekankan aspek semangat cintakan negara dalam sukatan kurikulum dan kokurikulum sistem pendidikan kebangsaan yang akan dikaji semula supaya dapat melahirkan modal insan bertaraf dunia yang setia dan sanggup berkorban kepada negara.

Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) Hashim Adnan berkata perkara itu harus diterapkan dalam kedua-dua bidang berkenaan agar kualiti sistem pendidikan negara dapat ditingkatkan selain memastikan sukatan pelajarannya sesuai diguna pakai bagi tempoh 15 hingga 20 tahun lagi.

“Sistem pendidikan negara ini adalah satu bidang yang luas. Jadi segala usaha penambahbaikan harus dilihat daripada pelbagai sudut,” katanya kepada Bernama sebagai mengulas cadangan Kementerian Pelajaran untuk mengkaji semula sistem pendidikan kebangsaan dalam usaha meningkatkan lagi kualiti pendidikan negara.

Menegaskan bahawa usaha mengkaji semula sistem pendidikan negara tidak seharusnya dilaksanakan secara “syok sendiri”, Hashim berkata kajian menyeluruh perlu dilakukan dengan berani dan tidak tergesa-gesa.

“Ia perlu kajian mendalam, telus dan betul,” katanya.

Selain itu, katanya kualiti guru, murid dan kelengkapan prasarana sekolah juga patut diambil kira dalam kajian menyeluruh terhadap sistem pendidikan kebangsaan itu.

Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, yang juga bekas Ketua Pengarah Pelajaran, berkata sudah sampai masanya kerajaan membuat dasar baru untuk menambah baik sistem pendidikan negara selari dengan perkembangan teknologi terkini dan peredaran dunia.

“Selepas Penyata Razak 1956, Laporan Rahman Talib 1960 dan sistem pendidikan 1970, tidak ada dasar baru yang dibuat, jadi kajian menyeluruh ini sangat kena pada masanya untuk menilai sistem pendidikan negara setanding negara maju.

“Malaysia adalah antara negara yang cepat membangun dan bermatlamat untuk menjadi negara maju menjelang 2020. Jadi pendidikan adalah asas penting ke arah matlamat itu,” katanya.

Katanya kajian menyeluruh itu tidak boleh dibuat dalam sekelip mata kerana ia memerlukan input daripada pelbagai lapisan termasuk pemain industri, pakar akademik dan pihak universiti. — Bernama


Sumber: http://www.theborneopost.com/2011/07/18/sukatan-kurikulum-baru-perlu-tanam-semangat-cintakan-negara-kata-nutp/

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...