BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Welcome to My Website

kemestiannya....
aku ikuti kehendaknya...
ku jadi pak turut, menurut kata hati....

menurut langkah-langkah gemalai...
persis tawanan perang....
tak berdaya nak menahan....



Pages

Jul 26, 2011

Insentif kenaikan pangkat punca pegawai JPN, PPD ‘rujuk’ jadi guru

Berita Harian
2011/07/25
SAMBUTAN Hari Guru 2011 sangat memberi makna kepada pengetua, penolong kanan pentadbiran, penolong kanan hal ehwal murid dan penolong kanan kokurikulum yang sedang bertugas di sekolah menengah.

Berita gembira diumumkan Timbalan Perdana Menteri bagi pihak Perdana Menteri, iaitu semua pemegang jawatan di atas akan menerima insentif yang menjadi impian mereka. Menerusi pengumuman itu, semua pengetua sekolah menengah dinaikkan pangkat DG52, manakala penolong kanan pentadbiran (PK1), penolong kanan Hal Ehwal Murid (PK HEM) dan penolong kanan kokurikulum (PK Koko) dinaikkan kepada DG48 mulai 1 Januari 2012. Namun, sebahagian daripada pemegang jawatan itu memang berada dalam gred DG48 dan DG52. Banyak pihak berasakan pemberian insentif ini wajar kerana bebanan tugas berat terpaksa dipikul mereka. Apa yang menjadi bahan ketawa guru berikutan pengumuman insentif itu ada pegawai di Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) sanggup kembali bertugas di sekolah semata-mata kerana berhajatkan kategori DG52 atau DG48 yang bakal dinikmati mulai Januari 2012.

Jika selama ini pegawai di JPN dan PPD yang asalnya adalah guru enggan kembali bertugas di sekolah kerana bertugas di JPN dan PPD dianggap lebih dihormati berbanding bertugas di sekolah.

Sebenarnya guru tidak ambil kisah sekiranya pegawai JPN dan PPD kembali ke sekolah untuk memegang jawatan pentadbiran yang disenaraikan di atas sekiranya tempoh perkhidmatan mereka lama.

Sepatutnya pegawai ini terus saja berkhidmat di PPD atau JPN, mungkin kerajaan perlu menstruktur semula perjawatan di JPN dan PPD supaya mereka dapat menikmati apa diimpikan dan lebih penting tiada guru terguris perasaannya.
GURU HITAM PUTIH KEHIDUPAN,
Tapah, Perak.


sumber : Post - engkabang.net

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...