BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Welcome to My Website

kemestiannya....
aku ikuti kehendaknya...
ku jadi pak turut, menurut kata hati....

menurut langkah-langkah gemalai...
persis tawanan perang....
tak berdaya nak menahan....



Pages

Mar 17, 2012

Penduduk Dayak bantah FPI

PONTIANAK: Ibu negeri wilayah Kalimantan Barat, Pontianak dicengkam ketegangan kelmarin berikutan laporan bahawa satu perarakan besar diadakan oleh masyarakat Dayak menentang kehadiran Barisan Pertahanan Islam (FPI).


Akhbar Jakarta Post melaporkan, polis Kalimantan Barat mengerahkan 100 anggota briged bergerak (Brimob) dan 100 lagi pegawai untuk membantu mengekalkan keselamatan bandar itu.


Polis kemudian menutup jambatan Kapuas 1, satu daripada dua jambatan utama menghubungkan beberapa jalan utama di Pontianak, untuk mengelakkan sebarang pergerakan dari penunjuk perasaan besar-besaran.


Perarakan dicetuskan oleh tindakan menurunkan kain rentang sebagai simbol penolakan kepada FPI di rumah penginapan Dayak Pangsuma di Jalan Wahid Hasyim di Pontianak sehari sebelum itu.


Kejadian pada Rabu itu sebenarnya sudah selesai menerusi dialog antara tokoh masyarakat mewakili belia Dayak dan pegawai FPI si ibu pejabat polis Pontianak pada malamnya.


Ratusan masyarakat Dayak berhimpun di rumah tradisional Rumah Betang di Jalan Sutoyo, Pontianak selatan, tidak jauh dari dewan gabenor. Mereka merancang mengadakan perarakan secara aman ke ibu pejabat polis Kalimantan Barat di Jalan A Yani.
Semakin ramai penunjuk perasan tiba, ketua polis Kalimantan Barat, Ketua Brigadier Jeneral Unggung Cahyono memutuskan untuk ke Rumah Betang berbincang dengan mereka dan mengelakkan ketegangan meningkat.


Kemudian, Unggung meminta orang ramai supaya tidak mudah terpengaruh untuk mengambil tindakan yang boleh menjejaskan keharmonian tempatan.


“Tolong ambil perhatian, jangan biarkan diri anda terpengaruh. Inilah permintaan kami,” kata Unggung yang dipetik agensi berita Antara.


“Dengan mengambil kira tuntutan belia Dayak supaya membubarkan FPI, polis akan memanjangkan tuntutan mereka kepada kerajaan pusat yang mempunyai kuasa berbuat demikian,” kata jurucakap polis Kalimantan Barat, Komisioner Kanan Mukson Munandar.


Bagaimanapun sejumlah penduduk Pontianak mengemukakan maklum balas positif terhadap permintaan ketua polis untuk mengekalkan keamanan.


Harapan mereka untuk keamanan disiarkan dalam laman rangkaian sosial di mana mereka mengingatkan antara satu sama lain supaya tidak memperbesar-besarkan isu berkaitan kaum dan agama. 


credit to bharian 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...