BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Welcome to My Website

kemestiannya....
aku ikuti kehendaknya...
ku jadi pak turut, menurut kata hati....

menurut langkah-langkah gemalai...
persis tawanan perang....
tak berdaya nak menahan....



Pages

Jul 19, 2011

Pesakit jiwa semakin ramai



MIRI: Kira-kira 11.2 peratus daripada rakyat Malaysia yang berusia 16 tahun ke atas cenderung mengalami gangguan jiwa yang menjurus kepada sakit jiwa atau mental dan jumlah ini semakin meningkat dari semasa ke semasa.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berkata, jumlah itu adalah hasil kajian National and Health Morbidity Survey dalam tempoh sepuluh tahun.

“Kajian itu juga mendapati jumlah gangguan mental di kalangan lelaki dan wanita hampir sama, dengan jumlah pesakit mental yang lebih ramai di bandar berbanding kawasan luar bandar,” katanya berucap pada majlis makan malam bagi mengumpul dana anjuran Persatuan Kesihatan Jiwa Sarawak (PKJS) cawangan Miri di sebuah hotel malam semalam.

Namun ujar Chin, kesihatan mental di negara ini tidak mendapat perhatian yang sewajarnya, sebaliknya masyarakat berfikiran cetek terus memberi pandangan serong dan negatif.

“Sepatutnya masyarakat harus sedar dan memahami mengenai setiap perbezaan gangguan mental sebelum memberi tanggapan yang negatif,” ujar dalam teks ucapannya yang dibacakan oleh wakil beliau, Kaunselor Peter Chia.

Beliau menambah sokongan moral masyarakat ini secara tidak langsung dapat membantu pesakit tersebut dan mengelak keadaan mereka menjadi lebih ‘parah’.

Chin memberitahu, pesakit yang mengalami gangguan mental mampu pulih dan sihat seperti orang lain yang normal sekiranya mereka diberi rawatan dan pemulihan yang sewajarnya.

“Ramai di kalangan mereka yang mengalami penyakit psikiatrik dapat menjalani kehidupan dengan berjaya manakala selebihnya memerlukan ubat pada masa tertentu atau sepanjang hayat. Namun dengan sokongan, mereka dapat pulih,” katanya.

Ujar beliau, kesihatan mental amat diperlukan insan untuk membolehkan mereka menghadapi cabaran dalam hidup dan paling penting bersikap positif terhadap diri sendiri.

Mengenai majlis malam itu, Chin memuji jawatankuasa penganjur di atas komitmen mereka untuk mengadakan majlis makan malam amal.

“Ini merupakan satu mercu tanda untuk warga Miri dalam usaha membantu pesakit-pesakit mental khususnya di bandar raya ini,” katanya.

Sementara itu, MHA Miri menyediakan khidmat kaunseling dan pusat jagaan harian untuk pesakit mental yang dalam pemulihan.

sumber: Borneo Post

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...